- 1. Spela där själv
2. Ta bort draget, dvs. ta bort accessen till det
3. Förgifta draget
Jag tycker att jag stötte på ett fjärde sätt i en öppning jag spelade på PlayOk. Jag var Vit och så här såg öppningen ut:
Svarts drag 9.e7 är inte särskilt bra och därför var jag ur bok och inte helt säker på vilket som var bästa motdraget. Jag valde 10.f7. Zebra var dock lite schizofren om vilket drag som var bäst: När jag analyserade partiet och spelade igenom det så markerade den mitt 10.f7 som bästa draget, men när jag lät Zebra evaluera alla drag i positionen så markerade programmet 10.d7 som ett bättre drag. Båda dragen, f7 och d7, har det gemensamt att de tar bort Svarts access till c4.
Efter 11.g6 så valde jag mellan 12.d3 och 12.g5. Jag ville göra något åt Svarts drag till c4 så jag valde 12.d3. Zebra tycker att 12.g5 är bättre än 12.d3. Dessa drag är dock bara det näst bästa resp. 3:e bästa. Det bästa draget är 12.c7! Bläddra fram ett steg i appleten för att se positionen efter 12.c7.
Efter 12.c7 så tycker åtminstone jag att 13.d7 ser frestande ut för Svart. Problemet med det draget är att det tar bort Svarts PQM till c4. Om Svart spelar 13.c4 först, så hinner Vit knipa 14.d7. Vit har då fått två drag inom samma begränsade område, vilket brukar vara bra. Det hade inte varit möjligt för Vit att spela dragen c7 och d7 i omvänd ordning.
Det här är inget perfekt exempel eftersom 13.c4 ändå är aningen bättre för Svart än 13.d7, efter att Vit har spelat 12.c7. Vit lyckas alltså inte riktigt "övertala" Svart att sabba draget till c4. Däremot så lyckas Vit spela två drag inom samma begränsade område under tiden som Svart är upptagen med sitt PQM. Jag tycker ändå att exemplet pekar på att det kan finnas en möjlighet att ta bort ett bra motståndardrag genom att halvtvinga ("semi force") motståndaren att spela ett annat drag som sabbar det bra draget. Det fjärde sättet att hantera ett bra motståndardrag skulle man i så fall kanske kunna formulera så här:
- 4. Stressa motståndaren att spela på ett annat ställe som tar bort det bra draget.
Man kan tycka att Vit efter 13.c4 14.d7 har skapat en mur innanför södra kanten, men alla Svarta drag söderut vänder åt mer än ett håll. Det kommer att vara svårt för Svart att vinna tempo utmed södra kanten utan att ta en svag kant. Det brukar heta att man skall undvika att bygga murar, men samtidigt så brukar det vara bra att göra drag nära brickor man redan har. Jag tror att lösningen på den paradoxen är att det är olämpligt att skapa murar genom att vända utmed fronten, men att det däremot inte behöver vara dåligt att bygga en mur bricka för bricka. Vits fyra brickor innanför södra kanten representerar tre drag som Vit har gjort. Endast en bricka har skapats genom att vända utmed kanten.
Skriv gärna om ni tycker att jag är helt ute och cyklar med min analys